DPP změny 2024: Na co se Pražané připraví v městské dopravě

Dpp Změny 2024

Zdražení jízdného v pražské MHD

Od 1. srpna 2024 dojde k významným změnám v cenách jízdného v pražské městské hromadné dopravě. Základní jednorázová jízdenka zdraží z současných 40 Kč na 50 Kč, což představuje nejvýraznější navýšení ceny za posledních několik let. Dopravní podnik hlavního města Prahy zdůvodňuje toto navýšení především rostoucími náklady na provoz, údržbu vozového parku a zvyšujícími se cenami energií.

Změny se dotknou také časových kupónů. Roční kupón nově vyjde na 4380 Kč místo dosavadních 3650 Kč, což v přepočtu znamená zdražení o 2 Kč na den. Čtvrtletní jízdné se zvýší z 1480 Kč na 1780 Kč a měsíční kupón bude stát 690 Kč namísto současných 550 Kč. Dopravní podnik však zachovává výhodné podmínky pro studenty a seniory, kteří budou i nadále využívat výrazných slev.

Součástí změn je také úprava turistických jízdenek. Třídenní turistická jízdenka se zvýší na 400 Kč, zatímco jednodenní bude stát 180 Kč. Toto navýšení reflektuje snahu města regulovat turistický ruch a zajistit dodatečné příjmy pro modernizaci dopravní infrastruktury. Novinkou je zavedení speciální víkendové rodinné jízdenky, která umožní cestování až čtyřem osobám, z nichž maximálně dva mohou být dospělí.

Dopravní podnik zároveň plánuje modernizaci odbavovacího systému. Od poloviny roku 2024 bude možné platit jízdné bezkontaktně ve všech tramvajích a autobusech, což významně zjednoduší cestování především pro návštěvníky města. Systém Lítačka projde kompletní digitalizací a cestující budou moci využívat novou mobilní aplikaci s rozšířenými funkcemi včetně real-time sledování spojů.

Přestože zdražení vyvolává mezi Pražany diskuze, vedení města argumentuje, že ceny pražské MHD zůstávají v porovnání s jinými evropskými metropolemi stále velmi příznivé. Navýšení cen má zajistit stabilní financování provozu a plánovaných investic do infrastruktury, včetně výstavby nových úseků metra D a modernizace vozového parku.

Součástí balíčku změn je také rozšíření bezplatné přepravy pro děti do 15 let, které dosud platily zvýhodněné jízdné. Toto opatření má podpořit využívání veřejné dopravy mladými rodinami a přispět k environmentálně odpovědnému chování. Dopravní podnik také zavádí nový věrnostní program, který bude pravidelným cestujícím nabízet dodatečné výhody a slevy u partnerských organizací.

Pro držitele ročních kupónů bude nově k dispozici možnost bezplatného parkování na vybraných P+R parkovištích, což má motivovat řidiče k většímu využívání kombinované dopravy. Všechny tyto změny jsou součástí dlouhodobé strategie rozvoje pražské veřejné dopravy s cílem vytvořit moderní, efektivní a uživatelsky přívětivý systém městské mobility.

Nové tarify a ceny jednotlivých jízdenek

Od 1. srpna 2024 dochází k významným změnám v tarifním systému Pražské integrované dopravy. Základní jízdné pro dospělé osoby v pásmu P se zvyšuje na 45 Kč za třicetiminutovou jízdenku a na 60 Kč za devadesátiminutovou jízdenku. Toto navýšení reflektuje rostoucí provozní náklady dopravního podniku a současnou ekonomickou situaci. Cestující, kteří využívají SMS jízdenky, zaplatí nově 50 Kč za třicetiminutovou a 65 Kč za devadesátiminutovou jízdenku.

Pro pravidelné cestující přináší dopravní podnik úpravu dlouhodobých časových kupónů. Roční kupón pro dospělé osoby nově stojí 3900 Kč, což představuje výhodnou alternativu k jednotlivým jízdenkám. Čtvrtletní kupón se upravuje na cenu 1200 Kč a měsíční na 550 Kč. Studenti a senioři nad 65 let mohou i nadále využívat zvýhodněné jízdné, které činí polovinu základní ceny u časových kupónů.

Novinkou v systému je zavedení speciálního víkendového jízdného, kdy cestující mohou za 180 Kč cestovat neomezeně po Praze od pátečního večera do nedělní půlnoci. Tato nabídka cílí především na rodiny s dětmi a návštěvníky hlavního města. Děti do 15 let nově cestují za 20 Kč při nákupu třicetiminutové jízdenky a za 30 Kč v případě devadesátiminutové jízdenky.

Dopravní podnik také rozšiřuje možnosti platby jízdného. Vedle klasických papírových jízdenek a SMS jízdenek mohou cestující využívat bezkontaktní platební karty přímo ve vozidlech nebo mobilní aplikaci PID Lítačka. V aplikaci navíc získají přístup k výhodným elektronickým jízdenkám s mírně nižší cenou oproti standardním tarifům.

Pro cestující v příměstských pásmech dochází k úpravě cen podle počtu projetých pásem. Základní jízdné pro dvě pásma činí 30 Kč, pro tři pásma 40 Kč a za každé další pásmo se připočítává 10 Kč. Časová platnost těchto jízdenek se odvíjí od počtu projetých pásem, přičemž minimální doba platnosti je 30 minut.

Senioři nad 70 let si mohou i nadále pořídit zvýhodněný roční kupón za symbolickou cenu 365 Kč. Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P mají nárok na bezplatnou přepravu v rámci celé sítě PID. Dopravní podnik také zachovává bezplatnou přepravu pro děti do 6 let a pro osoby doprovázející kočárek s dítětem.

V rámci modernizace odbavovacího systému zavádí dopravní podnik možnost dokoupení jízdenky přímo ve vozidle pomocí QR kódu, který cestující naskenují svým mobilním telefonem. Tento systém má postupně nahradit klasické označovače jízdenek a zjednodušit cestování především příležitostným cestujícím a turistům.

dpp změny 2024

Změny v trasách autobusových linek

Od ledna 2024 dochází k významným změnám v trasování autobusových linek Dopravního podniku hlavního města Prahy. Nejvýraznější úpravy se týkají oblasti Prahy 6 a Prahy 8, kde dochází k optimalizaci provozu a lepšímu propojení jednotlivých městských částí. Autobusová linka 131 nově zajíždí až do zastávky Hradčanská, čímž se zlepšuje dostupnost metra A pro obyvatele Dejvic a Bubenče. V oblasti Bohnic došlo k prodloužení linky 236, která nyní obsluhuje i sídliště Čimice a nabízí přímé spojení na Kobylisy.

Významnou změnou prošla také oblast Prahy 4, kde byla upravena trasa linky 170, která nově poskytuje přímé spojení mezi Barrandovem a Jižním Městem. Obyvatelé této části metropole tak získali rychlejší spojení do centra města bez nutnosti přestupu. Dopravní podnik současně posílil večerní a víkendové spoje na vytížených linkách 119 a 100, které zajišťují spojení na Letiště Václava Havla.

V rámci optimalizace došlo k úpravě intervalů na několika linkách, především ve špičkových hodinách. Linka 176 nově jezdí v ranní špičce v intervalu 6 minut, což představuje významné posílení dopravní obslužnosti pro obyvatele sídliště Petřiny. Změny se dotkly i nočního provozu, kdy byly upraveny jízdní řády nočních linek tak, aby lépe navazovaly na poslední spoje metra a tramvají.

Dopravní podnik také reagoval na požadavky městských částí a obyvatel zavedením nových zastávek. V oblasti Prahy 5 vznikla nová zastávka Na Vidouli, která zlepšuje dostupnost rychle se rozvíjející rezidenční oblasti. Na Praze 9 byla zprovozněna zastávka Kolbenova továrna, která slouží především zaměstnancům průmyslové zóny a studentům místních vzdělávacích institucí.

V rámci ekologizace vozového parku dochází k postupnému nasazování elektrobusů na vybrané linky. První elektrické autobusy byly nasazeny na linky 154 a 213, které jsou díky svému charakteru provozu vhodné pro testování této nové technologie. Dopravní podnik plánuje do konce roku 2024 rozšířit flotilu elektrobusů o dalších 14 vozidel.

Změny se dotkly i příměstských linek, kde došlo k lepší koordinaci s integrovanou dopravou Středočeského kraje. Byly upraveny návaznosti v přestupních uzlech Zličín, Černý Most a Letňany, což přispělo k plynulejšímu propojení Prahy s okolními obcemi. Cestující z příměstských oblastí tak mají k dispozici spolehlivější spojení do centra metropole.

Pro lepší informovanost cestujících byly na všech dotčených zastávkách instalovány nové elektronické informační panely zobrazující aktuální odjezdy spojů v reálném čase. Dopravní podnik současně spustil vylepšenou mobilní aplikaci, která umožňuje sledování polohy vozidel a poskytuje aktuální informace o případných výlukách či mimořádnostech v provozu.

Modernizace vozového parku a nové tramvaje

Dopravní podnik hlavního města Prahy pokračuje v roce 2024 v ambiciózním plánu modernizace vozového parku, přičemž největší pozornost je věnována oblasti tramvajové dopravy. V průběhu roku dojde k dodání dalších nízkopodlažních tramvají ForCity Plus od výrobce Škoda Transportation, které postupně nahradí starší vozy typu T3. Celkem má být do konce roku 2024 dodáno 20 nových souprav, které výrazně přispějí ke zvýšení komfortu cestujících.

Nové tramvaje disponují moderním klimatizačním systémem, USB nabíječkami a pokročilým informačním systémem pro cestující. Významným prvkem je také snížená hlučnost a vyšší energetická účinnost oproti starším modelům. DPP zároveň pracuje na modernizaci již provozovaných vozů, kdy probíhá instalace nových odbavovacích systémů a postupná implementace technologie pro automatické počítání cestujících.

V rámci obnovy vozového parku se počítá s kompletním vyřazením tramvají T3 do roku 2030, což představuje významný milník v historii pražské MHD. Tyto legendární vozy, které sloužily Pražanům více než půl století, budou nahrazeny moderními nízkopodlažními soupravami. DPP také zahájil přípravy na výběrové řízení pro nákup dalších tramvají, které by měly být dodány v letech 2025-2027.

Modernizace se týká i zázemí pro údržbu tramvají. V roce 2024 pokračuje rekonstrukce vozovny Hloubětín, která po dokončení nabídne nejmodernější servisní zázemí v České republice. Současně probíhá modernizace dalších vozoven, aby byly připraveny na údržbu nových typů tramvají s pokročilými technologiemi.

Dopravní podnik také investuje do diagnostických systémů a preventivní údržby. Nové tramvaje jsou vybaveny pokročilými senzory, které průběžně monitorují technický stav vozidla a umožňují předcházet případným poruchám. Tento systém prediktivní údržby významně přispívá ke zvýšení spolehlivosti provozu a snížení nákladů na opravy.

V souvislosti s modernizací vozového parku DPP také školí své zaměstnance v oblasti nových technologií. Řidiči i technici procházejí specializovanými kurzy zaměřenými na obsluhu a údržbu moderních tramvají. Zároveň se připravují nové metodiky pro optimalizaci provozu a údržby vozidel s ohledem na jejich specifické vlastnosti a požadavky.

dpp změny 2024

Významnou součástí modernizace je také implementace systému pro optimalizaci spotřeby energie. Nové tramvaje jsou vybaveny rekuperačním brzděním, které umožňuje využít brzdnou energii k dobíjení trakčních baterií. Tento systém přispívá ke snížení celkové energetické náročnosti provozu a odpovídá současným trendům v oblasti udržitelné městské mobility.

Rozšíření platebních možností v dopravních prostředcích

V rámci modernizace služeb Dopravního podniku hlavního města Prahy dochází v roce 2024 k významnému rozšíření možností, jak mohou cestující hradit jízdné. Nově je možné platit bezkontaktní platební kartou přímo u řidiče ve všech autobusech a tramvajích, což představuje zásadní krok směrem k pohodlnějšímu cestování městskou hromadnou dopravou. Tento systém, který byl doposud k dispozici pouze v některých vozidlech, se nyní stává standardem napříč celou flotilou DPP.

Cestující již nemusí řešit, zda mají dostatek drobných nebo předem zakoupený lístek. Platební terminály jsou instalovány v blízkosti předních dveří a umožňují rychlou a bezpečnou platbu všemi běžnými typy platebních karet. Systém podporuje také platby prostřednictvím mobilních telefonů a chytrých hodinek s funkcí NFC, což dále rozšiřuje možnosti, jak si pohodlně zakoupit jízdenku.

Dopravní podnik také zavádí možnost dodatečného nákupu jízdenky pomocí QR kódu, který je umístěn ve vozidlech. Po jeho naskenování může cestující zakoupit jízdenku zpětně do 15 minut od nástupu do vozu. Tato funkce je užitečná zejména v situacích, kdy cestující nemá u sebe hotovost nebo když nefunguje platební terminál.

Významnou novinkou je také integrace platebního systému s mobilní aplikací PID Lítačka, která nyní umožňuje nejen plánování cesty, ale také přímý nákup všech typů jízdenek včetně dlouhodobých kuponů. Aplikace nově podporuje expresní platby pomocí uložených platebních karet a nabízí přehlednou historii všech transakcí.

Pro turisty a příležitostné cestující je připravena možnost zakoupení skupinových jízdenek přímo ve voze, což dosud nebylo možné. Systém automaticky vypočítá nejvýhodnější variantu jízdného podle počtu cestujících a plánované délky cesty. Všechny platební terminály jsou vícejazyčné a nabízejí intuitivní ovládání v češtině, angličtině, němčině a ruštině.

Dopravní podnik také myslí na starší generaci a zachovává možnost platby v hotovosti, která bude i nadále k dispozici. Pro pravidelné cestující zůstává nejvýhodnější variantou pořízení dlouhodobého časového kuponu, který lze nově také zaplatit bezkontaktně přímo v předprodejních místech DPP nebo online.

Modernizace platebního systému zahrnuje také vylepšení back-end infrastruktury, která zajišťuje rychlejší zpracování transakcí a vyšší spolehlivost celého systému. V případě výpadku internetového připojení jsou terminály schopny pracovat v offline režimu a data o provedených transakcích synchronizovat později, což zajišťuje nepřerušený provoz i v případě technických komplikací.

Úpravy jízdních řádů a intervalů spojů

V rámci optimalizačních opatření Dopravního podniku hlavního města Prahy dochází od ledna 2024 k významným změnám v jízdních řádech a intervalech spojů. Nejvýraznější úpravy se týkají především tramvajových linek, kde dochází k prodloužení intervalů mimo špičku pracovních dnů z 10 na 15 minut u většiny páteřních linek. Toto opatření se dotýká zejména linek 9, 11, 13, 17 a 22. Ve špičkových časech zůstávají intervaly zachovány na původních hodnotách, aby byla zajištěna dostatečná přepravní kapacita v nejvytíženějších obdobích dne.

U autobusových linek dochází k úpravám především v okrajových částech města, kde některé spoje končí svůj provoz dříve nebo začínají později. Například linka 131 nově nejezdí po 22. hodině a ranní provoz začíná až v 5:30. Podobné změny se týkají i dalších autobusových linek v oblasti Prahy 6, Prahy 8 a Prahy 9. V případě midibusových linek v centru města došlo k optimalizaci tras a časů spojů tak, aby lépe odpovídaly skutečné poptávce cestujících.

Metro zachovává své základní intervaly během pracovních dnů, ale dochází k mírnému prodloužení intervalů o víkendech a ve večerních hodinách. Na lince A se interval ve večerních hodinách prodlužuje z 10 na 12 minut, na linkách B a C pak z 10 na 15 minut po 21. hodině. Tyto změny reflektují skutečné vytížení spojů v daných časových obdobích a přinášejí úspory v provozu při zachování odpovídající kvality přepravy.

Noční doprava prochází také významnými změnami, kdy některé málo využívané spoje byly zrušeny a intervaly mezi jednotlivými spoji byly prodlouženy. Tramvajové noční linky nově jezdí v intervalu 30 minut místo původních 20 minut, což však stále zajišťuje dostatečnou obslužnost pro noční cestující. U nočních autobusových linek došlo k přizpůsobení časových poloh spojů tak, aby lépe navazovaly na ostatní noční spoje.

Dopravní podnik také zavádí speciální režim provozu během svátků a prázdnin, kdy bude provoz odpovídat víkendovým jízdním řádům s případnými dodatečnými posilami podle aktuální situace. Tyto změny jsou součástí širšího plánu optimalizace městské hromadné dopravy, který má za cíl efektivnější využití vozového parku a personálních zdrojů při současném zachování kvalitní dopravní obslužnosti pro obyvatele Prahy.

dpp změny 2024

V rámci těchto změn dochází také k úpravám garantovaných návazností mezi jednotlivými linkami, především v přestupních uzlech jako jsou Palmovka, Florenc nebo Anděl. Tyto úpravy byly pečlivě naplánovány tak, aby minimalizovaly případné negativní dopady na cestující a zachovaly funkční systém přestupů mezi různými druhy dopravy.

Novinky v mobilní aplikaci PID Lítačka

Mobilní aplikace PID Lítačka prochází v roce 2024 významnou modernizací, která přináší cestujícím v pražské integrované dopravě řadu užitečných vylepšení. Nejvýznamnější novinkou je možnost nákupu všech druhů jízdenek včetně dlouhodobých kuponů přímo v aplikaci. Uživatelé již nemusí navštěvovat předprodejní místa nebo využívat jiné distribuční kanály, vše vyřídí pohodlně pomocí svého mobilního telefonu.

Položka 2023 2024
Základní jízdné (30 min) 30 Kč 40 Kč
Základní jízdné (90 min) 40 Kč 50 Kč
Měsíční kupon 550 Kč 670 Kč
Čtvrtletní kupon 1480 Kč 1800 Kč
Roční kupon 3650 Kč 4450 Kč

Aplikace nově nabízí vylepšené vyhledávání spojení s real-time informacemi o zpoždění a mimořádných událostech v dopravě. Systém dokáže automaticky nabídnout alternativní trasy v případě výluk či mimořádností, což cestujícím výrazně usnadní orientaci v krizových situacích. Přibyla také funkce oblíbených tras a zastávek, které si mohou uživatelé uložit pro rychlejší přístup k často využívaným spojením.

V rámci modernizace došlo k implementaci nového platebního systému, který podporuje všechny běžné platební metody včetně Apple Pay a Google Pay. Cestující mohou své jízdné uhradit jednoduše přiložením mobilního telefonu k NFC terminálu ve vozidlech nebo pomocí QR kódu. Významným vylepšením je také možnost správy více jízdních dokladů pro celou rodinu v jedné aplikaci.

Aplikace nově obsahuje interaktivní mapu s polohou všech vozidel pražské MHD v reálném čase. Cestující tak mohou sledovat, kde se nachází jejich spoj a kdy přesně dorazí na zastávku. Mapa zobrazuje také umístění prodejních míst, informačních center a dalších důležitých bodů souvisejících s městskou dopravou.

Pro zvýšení komfortu cestujících byla přidána funkce push notifikací o plánovaných výlukách a změnách v dopravě. Uživatelé mohou nastavit, o kterých linkách chtějí dostávat informace, a aplikace je bude automaticky upozorňovat na všechny relevantní změny. Součástí je také nový systém hodnocení kvality spojů, kde mohou cestující poskytovat zpětnou vazbu na služby pražského dopravního podniku.

V neposlední řadě aplikace nabízí vylepšené uživatelské rozhraní s intuitivnější navigací a přehlednějším zobrazením informací. Nový design respektuje moderní trendy a zároveň zachovává jednoduchost ovládání pro všechny věkové kategorie uživatelů. Přibyla také možnost personalizace hlavní obrazovky podle preferencí každého uživatele.

Všechny tyto novinky jsou součástí dlouhodobé strategie Dopravního podniku Praha modernizovat své služby a přizpůsobovat je potřebám cestujících v digitální době. Aplikace PID Lítačka se tak stává komplexním nástrojem pro každodenní cestování po Praze a Středočeském kraji.

Plánované opravy a výluky v roce

V roce 2024 čeká Prahu několik významných dopravních omezení a výluk v souvislosti s plánovanými opravami infrastruktury. Nejvýznamnější změnou bude dlouhodobá výluka tramvajové trati v úseku Anděl - Kotlářka, která potrvá od března do listopadu. Během této rekonstrukce dojde k kompletní výměně kolejového svršku a modernizaci trakčního vedení. Cestující budou muset využívat náhradní autobusovou dopravu, která bude vedena po objízdné trase přes Košíře.

Další zásadní opravou projde stanice metra Florenc na lince B, kde se plánuje výměna eskalátorů a modernizace vestibulu. Práce budou probíhat za provozu, ale cestující musí počítat s částečným omezením průchodnosti stanice. V létě se uskuteční rozsáhlá výluka tramvajové trati v oblasti Palmovky, kde dojde k rekonstrukci křižovatky a výměně kolejového svršku. Tato akce si vyžádá několikatýdenní přerušení provozu tramvají a zavedení náhradní autobusové dopravy.

Dopravní podnik hlavního města Prahy také plánuje modernizaci trati v úseku Výtoň - Podolská vodárna, která by měla začít v září a potrvá přibližně čtyři měsíce. Součástí prací bude nejen výměna kolejí, ale i úprava nástupních ostrůvků pro zvýšení bezpečnosti cestujících. V oblasti Holešovic proběhne rekonstrukce tramvajové trati v ulici Komunardů, která si vyžádá několikaměsíční výluku s odklonem tramvajových linek přes Argentinskou ulici.

Na podzim je naplánována modernizace stanice metra Křižíkova, kde dojde k výměně osvětlení, obkladů a dlažby. Práce budou probíhat převážně v nočních hodinách, aby byl minimalizován dopad na cestující. V oblasti Spořilova se uskuteční komplexní oprava tramvajové trati včetně výměny pražců a kolejnic, což si vyžádá několikatýdenní výluku s náhradní autobusovou dopravou.

dpp změny 2024

Významnou investiční akcí bude také zahájení výstavby nové tramvajové trati z Modřan do Libuše, která sice přímo neovlivní stávající provoz, ale přinese určitá dopravní omezení v dotčené oblasti. V rámci běžné údržby proběhne několik kratších víkendových výluk na různých místech sítě, během kterých budou prováděny nezbytné opravy kolejového svršku a trakčního vedení.

Dopravní podnik také plánuje modernizaci několika měníren, což může vést k dočasným omezením v napájení některých úseků tratí. Tyto práce budou koordinovány tak, aby měly minimální dopad na pravidelný provoz. V průběhu roku se také uskuteční několik etap výměny zabezpečovacího zařízení v metru, což si vyžádá občasná noční omezení provozu zejména na lince C.

Nové zastávky a stanice metra

V roce 2024 dochází k významným změnám v pražské dopravní infrastruktuře, přičemž nejvýznamnější novinkou je otevření nového úseku metra D v úseku Pankrác - Nové Dvory. Cestující se mohou těšit na moderní stanice Pankrác D, Olbrachtova, Nádraží Krč a Nové Dvory, které výrazně zlepší dopravní obslužnost jižní části metropole. Stanice jsou navrženy v moderním architektonickém stylu s důrazem na bezbariérovost a komfort cestujících. Každá stanice disponuje výtahy, eskalátory a informačním systémem nové generace.

Kromě stanic metra D dochází také k úpravám stávajících stanic. Na trase A prošla významnou rekonstrukcí stanice Jiřího z Poděbrad, která získala nové výtahy a kompletně zmodernizované prostory. Dopravní podnik hlavního města Prahy také zahájil přípravné práce na vybudování druhého vestibulu stanice Hradčanská, který má být dokončen v horizontu následujících let. Tato investice významně zlepší přístupnost stanice a propojení s povrchovovou dopravou.

V rámci zlepšování dostupnosti veřejné dopravy vznikají také nové tramvajové zastávky. Významnou změnou je zprovoznění nové zastávky Pražská tržnice, která zlepšuje dostupnost oblíbeného kulturního a společenského centra v Holešovicích. Další novou zastávkou je Zahradní Město, která vznikla v souvislosti s výstavbou nového terminálu a propojuje vlakovou, autobusovou a tramvajovou dopravu.

Dopravní podnik také pokračuje v modernizaci stávajících zastávek. Mnoho z nich získává bezbariérové nástupiště, elektronické informační panely a nové přístřešky. Významnou proměnou prochází zastávkový systém v oblasti Vinohrad a Žižkova, kde dochází k optimalizaci umístění zastávek pro lepší návaznost spojů a kratší docházkové vzdálenosti.

Pro zvýšení komfortu cestujících jsou nové i modernizované zastávky vybaveny moderními prvky, jako jsou USB nabíječky, Wi-Fi připojení a digitální informační tabule zobrazující aktuální odjezdy spojů v reálném čase. Všechny nové stanice a zastávky jsou projektovány s ohledem na klimatické změny - obsahují prvky pro zadržování dešťové vody, vegetační prvky a využívají energeticky úsporné technologie.

V rámci dlouhodobého plánu rozvoje dopravní infrastruktury se již připravují další projekty nových zastávek a stanic. Mezi nejvýznamnější patří plánované prodloužení trasy metra D z Nových Dvorů do Písnice, které by mělo být realizováno v následujících letech. Tato expanze přinese další čtyři stanice metra a významně zlepší dopravní dostupnost jižní části Prahy.

Změny v dopravě jsou jako vlny na moři - někdy nás překvapí jejich síla, jindy nás uklidní jejich pravidelnost. Důležité je, abychom se naučili s nimi plout a přizpůsobit se jejich rytmu.

Kristýna Horáková

Ekologická opatření v městské dopravě

Dopravní podnik hlavního města Prahy v roce 2024 významně posiluje svůj závazek k ochraně životního prostředí a udržitelné městské mobilitě. Klíčovým prvkem transformace je postupný přechod na bezemisní vozový park, který má do roku 2030 tvořit až 75% všech provozovaných vozidel. V rámci této strategie DPP zahajuje rozsáhlou modernizaci autobusové flotily, kde postupně nahrazuje dieselové autobusy elektrobusy a vozidly s vodíkovým pohonem.

V průběhu roku 2024 dochází k instalaci nových dobíjecích stanic pro elektrobusy na konečných zastávkách vytížených linek, především v oblastech Prahy 6, Prahy 8 a Prahy 9. Tyto stanice umožňují rychlé dobíjení během běžných provozních přestávek, čímž se optimalizuje využití vozového parku. Současně probíhá výstavba vodíkové plnicí stanice v depu Hostivař, která má být dokončena ve třetím čtvrtletí 2024.

Dopravní podnik také zavádí systém rekuperace brzdné energie u tramvajových souprav, což přináší úsporu elektrické energie až o 15%. Toto opatření je součástí širšího programu energetické efektivity, který zahrnuje také modernizaci osvětlení ve stanicích metra a depech s využitím LED technologie. V rámci snižování hlukové zátěže dochází k pokládce speciálních antivibračních rohoží při rekonstrukcích tramvajových tratí a instalaci protihlukových stěn v kritických úsecích.

dpp změny 2024

Významnou novinkou je implementace inteligentního systému řízení klimatizace ve vozidlech MHD, který automaticky reguluje teplotu a ventilaci podle aktuální obsazenosti vozu a venkovní teploty. Tento systém přispívá ke snížení energetické náročnosti provozu při zachování komfortu cestujících. DPP také experimentuje s využitím fotovoltaických panelů na střechách dep a vozoven, které mají v budoucnu pokrýt část energetické spotřeby těchto objektů.

Součástí ekologických opatření je také důraz na využívání recyklovaných materiálů při údržbě a opravách infrastruktury. Při rekonstrukcích tramvajových tratí se používá recyklovaný štěrk a pryžové prvky z vyřazených pneumatik, což snižuje environmentální stopu stavebních prací. V oblasti odpadového hospodářství DPP zavádí důsledné třídění odpadu ve všech provozovnách a administrativních budovách, včetně speciálního systému pro nakládání s nebezpečnými odpady z údržby vozidel.

Pro podporu udržitelné mobility DPP rozšiřuje spolupráci s dalšími poskytovateli sdílené mobility, vytváří nová B+R parkoviště u stanic metra a terminálů a podporuje rozvoj cyklistické infrastruktury v okolí zastávek MHD. Tyto kroky mají přispět k vytvoření komplexního systému ekologické městské mobility, který bude atraktivní alternativou k individuální automobilové dopravě.

Publikováno: 23. 06. 2025

Kategorie: doprava