Jak správně napsat odstoupení od kupní smlouvy: Kompletní návod
- Náležitosti odstoupení od kupní smlouvy
- Identifikační údaje prodávajícího a kupujícího
- Přesná specifikace zboží a číslo objednávky
- Důvod odstoupení od smlouvy
- Způsob vrácení peněz kupujícímu
- Lhůta pro odstoupení od smlouvy
- Práva a povinnosti smluvních stran
- Datum a podpis odstupujícího
- Doručení odstoupení prodávajícímu
- Vrácení zboží v původním stavu
Náležitosti odstoupení od kupní smlouvy
Jak správně odstoupit od kupní smlouvy? Pojďme si to vysvětlit jednoduše a prakticky.
Základem je sepsat odstoupení písemně - ať už na papíře nebo mailem. Představte si to jako dopis, ve kterém jasně řeknete už to nechci. Musíte tam napsat svoje celé jméno, adresu a třeba i telefon, ať vás prodejce může kontaktovat. No a samozřejmě údaje o prodejci - název firmy, IČO a adresu.
Nejdůležitější je napsat naprosto jasně, od čeho vlastně odstupujete. Vzpomínáte si na číslo objednávky? Výborně, to tam napište. Taky datum, kdy jste nakoupili, a co přesně jste koupili. Víte, co je super? Že většinou nemusíte vysvětlovat proč - tedy pokud odstupujete do těch 14 dnů od nákupu. Ale když třeba reklamujete vadné zboží, tak ten důvod tam klidně napište.
Nezapomeňte zmínit, jak to vlastně provedete. Napište číslo účtu, kam chcete vrátit peníze. Zboží vraťte v původním obalu, pokud ho máte - přece jen, nikdo nechce dostat zpátky tričko zmuchlané v igelitce, že? Přihoďte do balíčku kopii účtenky, ať to má prodejce jednodušší.
Na konci nezapomeňte na datum a podpis - bez toho by to bylo jako dopis bez podpisu. Pošlete to doporučeně nebo mailem s potvrzením o doručení. Proč? Abyste měli důkaz, že jste to skutečně poslali.
Spousta obchodů má vlastní formuláře na odstoupení, ale nemusíte je použít. Klidně si napište vlastní dopis, hlavně když tam budou všechny důležité informace. A pamatujte - prodejce vám to nesmí nijak znepříjemnit nebo chtít extra poplatky. To by bylo proti zákonu.
Pro jistotu si všechno dobře uschovejte - účtenky, kopii dopisu, potvrzení o odeslání. Nikdy nevíte, kdy se to bude hodit. A kdybyste si nebyli jistí? Zavolejte na spotřebitelskou poradnu, rádi vám poradí.
Identifikační údaje prodávajícího a kupujícího
Jak správně napsat odstoupení od kupní smlouvy? Pojďme si to projít pěkně lidsky a srozumitelně.
Když chcete vrátit zboží, musíte v dopise jasně uvést, kdo jste vy a kdo je prodávající. U firmy, od které jste nakoupili, napište celý název společnosti - třeba místo prostého Elektro Novák uvedete Elektro Novák s.r.o.. Nezapomeňte na jejich přesnou adresu a hlavně IČO a DIČ. Je to jako když píšete balík - bez správné adresy to prostě nedorazí, kam má.
Co se týče vašich údajů, tam stačí vaše jméno, příjmení a adresa. Hoďte tam i telefon a email - věřte mi, když bude potřeba něco upřesnit, budete rádi, že vás můžou snadno kontaktovat. Ušetří vám to spoustu běhání na poštu.
Důležité je také zmínit číslo objednávky nebo faktury. Je to jako když hledáte konkrétní fotku v mobilu - bez data nebo názvu to prostě nenajdete. Stejně tak prodejce potřebuje vědět, který nákup chcete vrátit.
A peníze? Ty vám musí vrátit, takže nezapomeňte napsat číslo vašeho účtu s kódem banky. Pokud jste platili třeba na dobírku, napište to tam taky.
Nakonec se hodí zmínit, jak jim to zboží pošlete zpátky. Jestli ho povezete osobně nebo pošlete poštou, a kdy asi tak. Je to jako když se s někým domlouváte na předání klíčů - čím jasnější jste, tím líp.
Pamatujte - čím pečlivěji všechno vypíšete, tím rychleji a hladčeji celé vrácení proběhne. Nikdo nechce trávit týdny dopisováním si o chybějící údaje, že?
Přesná specifikace zboží a číslo objednávky
Když vracíte zboží z e-shopu, je potřeba si pohlídat pár důležitých věcí. Nejzásadnější je přesně popsat, co vlastně vracíte. Není to jen formalita - čím lépe zboží popíšete, tím rychleji celý proces proběhne.
Představte si, že vracíte třeba červené tenisky. Nestačí napsat jen boty. Je potřeba uvést přesně to, co máte na faktuře - značku, velikost, barvu, prostě všechno. Máte-li po ruce sériové číslo, přihoďte ho tam taky. A víte, co je naprostý základ? Číslo objednávky. Bez něj je to jako hledat jehlu v kupce sena.
Co se týče stavu zboží - buďte upřímní. Rozbalili jste krabici? Vyzkoušeli jste si ty boty? Není to problém, ale řekněte to na rovinu. E-shop má právo zkontrolovat, jestli není zboží poškozené nad rámec běžného vyzkoušení.
Nezapomeňte na všechny doplňky, které jste s produktem dostali. Krabice, návody, záruční listy - prostě komplet všechno. Je to jako skládačka - chybí-li jeden dílek, není to ono.
Číslo objednávky dejte hezky na viditelné místo, ideálně hned nahoru. Najdete ho v emailu s potvrzením objednávky nebo na faktuře. Nemůžete ho najít? Nevadí, napište aspoň datum nákupu.
I když nemusíte, klidně napište, proč zboží vracíte. Pomůže to urychlit celý proces. Když tohle všechno dodržíte - přesný popis, správné číslo objednávky a kompletní balení, peníze budete mít zpátky než řeknete švec.
Důvod odstoupení od smlouvy
Nakupování přes internet má své výhody i úskalí. Máte plné právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu, ale upřímné vysvětlení může celý proces značně urychlit. Představte si situaci - objednáte si vysněné boty, ale když dorazí, barva vůbec neodpovídá fotkám na webu. To je přesně ten moment, kdy je dobré říct prodejci na rovinu, v čem je problém.

Parametr odstoupení od smlouvy | Zákonná lhůta |
---|---|
Základní lhůta pro odstoupení | 14 dnů |
Vrácení peněz prodávajícím | 14 dnů |
Forma odstoupení | Písemná |
Nutnost udání důvodu | Ne |
Povinné náležitosti | Identifikace stran, číslo smlouvy, datum |
Nejčastěji lidé vrací zboží kvůli neshodě s popisem nebo když přijde poškozené. Třeba když vám dorazí svetr o dvě velikosti menší, než jste objednali, nebo když objevíte prasklinu na novém mobilu hned po rozbalení. V takových případech foťte, dokumentujte - čím víc důkazů, tím líp.
Při psaní důvodu odstoupení od smlouvy buďte věcní a profesionální. Není třeba psát román - stačí jasně popsat situaci. Našli jste lepší cenu jinde? I to je naprosto v pořádku, nemusíte se stydět to napsat. Změnila se vaše finanční situace? Stačí to stručně zmínit bez zbytečných podrobností.
Pamatujte, že klíčem k úspěšnému vyřízení reklamace je jasná komunikace. Když například zjistíte, že telefon nemá slibovanou funkci nebo že nábytek neodpovídá bezpečnostním normám, napište to přímo a bez okolků. Vyhněte se zbytečným emocím - věty jako To snad nemyslíte vážně! nebo Takhle špatný produkt jsem ještě neviděl! ničemu nepomohou.
Někdy se stane, že dárek prostě nesedne nebo že výrobek nesplní vaše očekávání. I to je naprosto legitimní důvod k vrácení. Hlavní je zůstat féroví - když už víte, že zboží vrátíte, nepoužívejte ho zbytečně a zachovejte původní balení. Prodejce ocení, když mu věc vrátíte v co nejlepším stavu.
Způsob vrácení peněz kupujícímu
Když vracíte zboží, máte právo dostat zpět všechny svoje peníze. Prodejce vám musí vrátit prachy do 14 dnů od chvíle, kdy odstoupíte od smlouvy - a to stejným způsobem, jakým jste platili. Jasně, můžete se domluvit i na jiném způsobu vrácení, ale nesmí vás to stát ani korunu navíc.
Vybrali jste si při nákupu dražší dopravu, než byla ta nejlevnější možná? Pak počítejte s tím, že vám vrátí jen částku odpovídající té nejlevnější variantě. A pozor - prodejce nemusí posílat peníze dřív, než mu zboží vrátíte nebo dokážete, že už je na cestě k němu.
Nejčastěji vám peníze pošlou na účet. Stačí jim říct číslo a je to. Platili jste kartou? Super, mohou vám to hodit zpět rovnou tam. U dobírky nebo když jste platili na místě v hotovosti, radši se předem domluvte jak na to - ušetříte si zbytečné nervy.
Prodejce může od vrácené částky odečíst náklady, které měl s vrácením zboží. Když třeba vrátíte poškozené nebo očividně použité zboží, může vám vrátit míň. Ale pozor - musí umět dokázat, že je to fér.
Náklady na poslání zboží zpátky? Ty jsou na vás, i když je balík tak velký, že ho normální pošta nebere. A pamatujte - když zboží používáte víc, než je nutné k vyzkoušení, můžete za to zaplatit.
Co když vracíte jen část objednávky a použili jste slevový kupón? Prodejce to musí férově přepočítat. Když už nesplňujete podmínky původní slevy, může se vám vrátit míň. Je to jako když vrátíte jeden kus z akce 3+1 zdarma - tu slevu pak logicky ztrácíte.
Lhůta pro odstoupení od smlouvy
Nakupování přes internet je dnes běžná věc, ale víte, jaká máte práva při vrácení zboží? Do 14 dnů od převzetí balíčku můžete zboží bez udání důvodu vrátit - je to vaše zákonné právo. Představte si, že jste si objednali nové boty a prostě vám nesedí. Žádný problém!
Vrácení je jednoduché - stačí napsat prodejci e-mail nebo poslat dopis. Nemusíte používat žádné složité formuláře, i když vám je obchod nabízí. Jen nezapomeňte to stihnout v té čtrnáctidenní lhůtě - počítá se už den po tom, co vám kurýr předá balíček.
Jsou tu ale věci, které vrátit nejdou. Třeba když si necháte ušít šaty na míru nebo si koupíte dort. To dává smysl, že? Stejně tak nemůžete vrátit rozbalené CD, DVD nebo počítačové hry. To by pak každý mohl hudbu nebo hry zkopírovat a pak vrátit.
Když se rozhodnete zboží vrátit, máte na to zase 14 dnů. Obchod vám musí vrátit peníze, včetně poštovného, které jste platili při nákupu. Ale pozor - zpáteční poštovné si platíte sami. Je fér, že obchod může počkat s vrácením peněz, dokud jim zboží nedorazí zpět.
Pamatujte, že zboží musíte vrátit v rozumném stavu. Jasně, můžete si třeba vyzkoušet novou bundu, ale nemůžete v ní vyrazit na týdenní výlet. Když zboží poškodíte nebo nadměrně opotřebíte, budete muset rozdíl doplatit.
U služeb je to trochu jiné. Když třeba objednáte malování bytu a práce už začaly, musíte zaplatit za to, co už je hotové. Ale jen pokud vás na to předem upozornili - jinak nemusíte platit nic.
Práva a povinnosti smluvních stran
V rámci procesu odstoupení od kupní smlouvy mají obě smluvní strany jasně definovaná práva a povinnosti, které musí respektovat. Prodávající je povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od obdržení oznámení o odstoupení od smlouvy, vrátit spotřebiteli všechny peněžní prostředky, které od něj na základě kupní smlouvy přijal. Prodávající vrátí spotřebiteli přijaté peněžní prostředky stejným způsobem, jakým je od spotřebitele přijal, pokud se strany nedohodnou jinak.

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. Pro dodržení této lhůty postačí odeslat oznámení o odstoupení před jejím uplynutím. Spotřebitel je povinen nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy zaslat nebo předat prodávajícímu získané zboží. Náklady spojené s vrácením zboží nese spotřebitel, a to i v případě, kdy zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.
Prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží odeslal. Zboží by mělo být vráceno kompletní, nejlépe v původním obalu, nesmí jevit známky opotřebení či poškození. Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží v důsledku nakládání s tímto zbožím jiným způsobem, než který je nutný k obeznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.
V případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v případě, kdy zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou. Pokud spotřebitel zvolil jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který prodávající nabízí, vrátí prodávající spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
Prodávající je oprávněn jednostranně započíst nárok na náhradu škody vzniklé na zboží proti nároku spotřebitele na vrácení kupní ceny. Je důležité poznamenat, že právo na odstoupení od smlouvy se nevztahuje na případy uvedené v § 1837 občanského zákoníku. Mezi tyto případy patří například zboží upravené podle přání spotřebitele, zboží podléhající rychlé zkáze, nebo zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím.
V případě, že je společně se zbožím poskytnut dárek, je darovací smlouva mezi prodávajícím a spotřebitelem uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem, pozbývá darovací smlouva účinnosti a spotřebitel je povinen spolu se zbožím vrátit i poskytnutý dárek. Nedodržení těchto povinností může vést k právním následkům a případným sankcím dle platných právních předpisů.
Datum a podpis odstupujícího
V závěrečné části dokumentu odstoupení od kupní smlouvy je naprosto zásadní správně uvést datum a vlastnoruční podpis odstupujícího. Tento úkon představuje formální potvrzení platnosti celého dokumentu a je nezbytný pro jeho právní účinnost. Datum musí být uvedeno přesně a čitelně, nejlépe ve formátu den, měsíc a rok, aby nevznikly žádné pochybnosti o časovém určení odstoupení. Je důležité si uvědomit, že datum uvedené na dokumentu by mělo odpovídat skutečnému dni podpisu a odeslání odstoupení od smlouvy.
Vlastnoruční podpis musí být čitelný a jednoznačně identifikovatelný. V případě, že odstupující používá různé varianty podpisu, je vhodné použít ten, který odpovídá podpisu na občanském průkazu nebo jiném oficiálním dokumentu. Pod podpisem by mělo být uvedeno celé jméno odstupujícího, nejlépe tiskacími písmeny, aby byla zajištěna maximální čitelnost a jednoznačnost identifikace osoby.
V případě, že odstoupení od kupní smlouvy podává právnická osoba, je nezbytné, aby dokument podepsala oprávněná osoba jednající za společnost. V takovém případě je vhodné uvést nejen podpis, ale také funkci podepisující osoby v rámci společnosti a případně i otisk razítka firmy, pokud je k dispozici. Toto dodatečné označení pomáhá předejít případným nejasnostem ohledně oprávněnosti osoby k podání odstoupení.
Je také důležité pamatovat na to, že datum uvedené v odstoupení od kupní smlouvy má význam pro počítání zákonné lhůty pro vrácení zboží a následné vrácení peněz. Prodávající má ze zákona povinnost vrátit kupní cenu do 14 dnů od doručení odstoupení, proto je přesné datování dokumentu klíčové pro obě strany. V případě zasílání odstoupení poštou je vhodné si uschovat podací lístek jako důkaz o datu odeslání.
Pokud je odstoupení od kupní smlouvy zasíláno elektronickou formou, například e-mailem, je nutné zajistit, aby byl dokument naskenován včetně vlastnoručního podpisu, nebo použít zaručený elektronický podpis. V elektronické komunikaci je datum a čas odeslání automaticky zaznamenán, přesto je vhodné datum uvést i v samotném dokumentu pro jednoznačnost a přehlednost.
Pro maximální právní jistotu je doporučeno vyhotovit odstoupení od kupní smlouvy ve dvou stejnopisech, přičemž jeden si ponechá odstupující a druhý zašle prodávajícímu. Na kopii, kterou si odstupující ponechává, je vhodné poznamenat datum a způsob odeslání originálu, případně si poznačit podací číslo zásilky pro možnost sledování doručení.
Doručení odstoupení prodávajícímu
Odstoupení od kupní smlouvy je potřeba řádně doručit prodávajícímu, aby bylo právně účinné. Spotřebitel má několik možností, jak odstoupení od smlouvy prodávajícímu doručit. Nejběžnější a nejjistější způsob je zaslání písemného odstoupení doporučeným dopisem s dodejkou na adresu sídla nebo provozovny prodávajícího. Dodejka slouží jako potvrzení o doručení a spotřebitel tak má jasný důkaz, že prodávající odstoupení skutečně obdržel. V případě sporu může spotřebitel doložit přesné datum doručení.

Další možností je osobní předání odstoupení přímo v provozovně prodávajícího. V takovém případě je vhodné si nechat potvrdit kopii odstoupení s datem převzetí a podpisem odpovědné osoby. Někteří prodávající umožňují také elektronické doručení odstoupení prostřednictvím e-mailu nebo webového formuláře. V těchto případech by měl spotřebitel vždy požadovat potvrzení o přijetí odstoupení.
Lhůta pro odstoupení začíná běžet dnem následujícím po převzetí zboží. Pokud spotřebitel odešle odstoupení v poslední den lhůty, je odstoupení považováno za včasné, i když jej prodávající obdrží později. Pro účely dodržení lhůty je rozhodující datum odeslání odstoupení, nikoli jeho doručení. Je však třeba myslet na to, že spotřebitel musí být schopen prokázat, kdy odstoupení odeslal.
Prodávající je povinen potvrdit spotřebiteli bez zbytečného odkladu přijetí odstoupení od smlouvy. Pokud spotřebitel neobdrží potvrzení o přijetí odstoupení, je vhodné prodávajícího kontaktovat a ujistit se, že odstoupení skutečně obdržel. V případě, že prodávající odmítá potvrdit přijetí odstoupení nebo nereaguje na komunikaci, může spotřebitel využít služeb spotřebitelské poradny nebo se obrátit na Českou obchodní inspekci.
Spolu s odstoupením je obvykle nutné vrátit i zakoupené zboží. Spotřebitel má povinnost zaslat zboží zpět prodávajícímu nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Zboží by mělo být vráceno nepoškozené, v původním obalu a s veškerým příslušenstvím. Je vhodné zboží zabalit tak, aby během přepravy nedošlo k jeho poškození. Pro případ ztráty nebo poškození zásilky během přepravy je doporučeno zboží pojistit a uchovat si doklad o odeslání.
V případě, že spotřebitel zasílá odstoupení elektronicky, je vhodné připojit k e-mailu naskenovaný podepsaný dokument odstoupení od smlouvy. Některé e-shopy mají pro odstoupení od smlouvy připravené vlastní online formuláře, které značně zjednodušují celý proces. I v případě elektronického odstoupení má spotřebitel právo na potvrzení o jeho přijetí ze strany prodávajícího.
Pokud není dodržena smlouva, má kupující právo odstoupit. Je to jako když se rozhodnete vrátit zboží, které nesplňuje vaše očekávání. Nemusíte se cítit provinile, je to vaše zákonné právo.
Květoslav Novotný
Vrácení zboží v původním stavu
Při odstoupení od kupní smlouvy je spotřebitel povinen vrátit zakoupené zboží v původním stavu, což je základní předpoklad pro úspěšné vyřízení celého procesu. Původním stavem se rozumí stav, ve kterém bylo zboží dodáno zákazníkovi, včetně veškerého příslušenství, dokumentace a originálního obalu. Je důležité si uvědomit, že právo na odstoupení od smlouvy neznamená možnost zboží nejprve vyzkoušet nad rámec běžného seznámení se s produktem.
Spotřebitel má právo zboží rozbalit a přesvědčit se o jeho vlastnostech a funkčnosti, podobně jako by to udělal v kamenné prodejně. Není však přípustné zboží používat způsobem, který by snížil jeho hodnotu nebo znemožnil jeho další prodej. Pokud například zakoupíte oblečení, můžete si ho vyzkoušet, ale neměli byste v něm chodit venku nebo odstřihávat visačky. U elektroniky je možné zapnout zařízení a ověřit jeho funkčnost, nikoliv však instalovat software nebo jej dlouhodobě používat.
V případě, že zboží není vráceno v původním stavu, má prodávající právo požadovat po spotřebiteli náhradu za snížení hodnoty zboží. Výše náhrady musí odpovídat skutečnému snížení hodnoty způsobenému nakládáním se zbožím nad rámec nezbytně nutného seznámení. Prodávající může v takovém případě jednostranně započíst nárok na náhradu proti částce, kterou má vrátit spotřebiteli.
Je třeba mít na paměti, že některé druhy zboží ze své podstaty nemohou být vráceny v původním stavu. Jedná se například o hygienické pomůcky, spodní prádlo nebo kosmetiku, pokud byly rozbaleny. U takového zboží může být právo na odstoupení od smlouvy zákonem nebo prodávajícím vyloučeno. Stejně tak není možné odstoupit od smlouvy u zboží upraveného na přání zákazníka nebo u produktů podléhajících rychlé zkáze.
Při vracení zboží je nezbytné přiložit řádně vyplněný formulář pro odstoupení od kupní smlouvy. V něm by měly být uvedeny identifikační údaje kupujícího i prodávajícího, číslo objednávky nebo faktury, specifikace vráceného zboží a preferovaný způsob vrácení peněz. Doporučuje se zboží zabalit tak, aby během přepravy nedošlo k jeho poškození, ideálně použít originální obal nebo obdobně kvalitní balení.
Prodávající má po obdržení vráceného zboží povinnost překontrolovat jeho stav a kompletnost. Pokud zjistí, že zboží není v původním stavu nebo chybí některé součásti, měl by o tom neprodleně informovat spotřebitele. V takovém případě je vhodné zdokumentovat zjištěné nedostatky, například fotografiemi, a komunikovat se zákazníkem o možném řešení situace. Celý proces vrácení zboží by měl proběhnout v zákonné lhůtě 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Publikováno: 13. 06. 2025
Kategorie: právo